søndag den 6. november 2011

Hjemmelavet Oreo!!!!

Nå så var det jo endelig meningen at jeg ville ha bagt mine Orer i går aften, efter at jeg havde ranset mit Akvarium (som forøvrit blev super fint, kan være jeg vider det en dag) Meeeen så blev planer lige ændret en smule for min mor spurte om min far og jeg ville med i Bio og se Klassefesten og jeg kan godt sige jer den var vilt sjov, den skal så meget købes når den kommer ud xD (den an andefales så meget!)

nå men så blev de så søndag og idag smuttede jeg så hjem til men Bedreste veninde (ved det lyder underlig med hun er min Bedreste veninde) der lavede vi hjemmelavde nutelle og Graska men den fortæller jeg mere om i næste indlæg...
 og da jeg så om hjem lavede jeg mine længe vændede oreo xD så glad!



Så jeg påbegyndte mit bagerri det gik utrolig næmt, en time ca og så var de stort ser ferdige op skriften jeg brugte var også mega nem 

Hjemmelavede Oreos / ca. 35 stk.

Småkagen:

- 125 g mel
- 55 g cacao
- 1 tsk natron
- 1/4 tsk bagepulver
- 1/4 tsk (fint) salt
- 190 g sukker
- 125 g smør (rigtig smør, stuetempereret - tag det ud af køleskabet ca. 30 minutter før)
- 1 æg (M/L)

Bland alle de tørre ingredienser i en stor skål. Tilsæt æg og smør, og 'mos' indtil du får en ensartet masse.
Dejen er for smattet til at blive rullet med en kagerulle, tag i stedet en smule dej og mas den flad med håndfladerne, til en rund kage. Den skal være lidt mindre end 0,5cm i højden. Diameteren bestemmer man selv - hvem kan stå for pixi-oreos, og kæmpe-oreos er garanteret også et hit. De skal bages lige lang tid, uanset diameter, så det er kun fantasien der sætter grænser!
Placér de små 'kager' på en bageplade med bagepapir, med ca. 2 cm. mellemrum.

- Bages ca. 9 minutter ved 190 grader (forvarmet). Kagerne er stadig helt bløde når man tager dem ud, men efter kort tid på en bagerist bliver de helt perfekt hårde.

Fyldet (cirka-mål, egen opskrift - og det gav endda lidt for meget... næste gang vil jeg nok gange med 0,75):
- 50 g smør (igen; rigtig smør og stuetempereret)
- 175 g flormelis
- 2 tsk vanillesukker eller ekstrakt
- en lille sjat mælk
- vand til den perfekte masse.

Fyldet er faktisk bare min opskrift på en frosting - den passer helt perfekt ind i småkagen. Det handler mest om at finde den rette søde smag.. det kræver lidt øvelse, og masser af smagsprøvning.



De blev enorm gode og det skal helt lart prøves igen det var bare mums! :)
se selv billederne jeg bliver het sulten bare af at kigge på dem!!! godt jeg har fler tilbage, de må godt vare evig!

nå men nu vil jeg gå til ro, inlæger med notellaen og graskaen får i imorgen!!! :)

Godnat folkens! 

1 kommentar:

  1. uuu... mums det ser da bare mege gode ud! de skal helt klart afprøves en af dagene i ferien! tak for opskriften! mums!

    SvarSlet